Efektywna sprzedaż produktów często bywa utrudniona z uwagi na ich charakterystyczne cechy fizyczne (waga, wielkość, kształt, itp.). Problematyczny jest ich transport na spotkanie z klientem, targi lub eventy a tym samym prezentacja zalet i zastosowania w tradycyjny sposób. Tworzenie makiet (replik) takich produktów za pomocą technologii druku 3D to ciekawy sposób na sprostanie tym wymogom. Makieta to nic innego jak realistyczne odwzorowanie produktu tylko, że w mniejszej skali lub wadze. Firmy, które wykorzystują wydrukowane w technologii 3D repliki mogą czerpać wiele korzyści z tego podejścia.
Wizualizacja produktów

- Realizm
Repliki 3D są wiernym odwzorowaniem końcowego produktu, co pozwala potencjalnym klientom lepiej zrozumieć jego wygląd, funkcje i właściwości. Technologia druku 3D oferuje innowacyjne możliwości w ich tworzeniu. Możliwości nie kończą się w momencie wyjęcia wydruku z drukarki. Kolejnym krokiem, który można podjąć jest tak zwany postprocessing czyli obróbka wykańczająca.
Niektóre drukowane elementy mogą mieć warstwową strukturę powierzchni. Proces szlifowania, gładzenia lub polerowania jest wykorzystywany, aby uzyskać bardziej jednolitą i estetyczną powierzchnię. Aby nadać wydrukowanym elementom kolor lub ochronną warstwę, można je pomalować, co poprawia ich wygląd i odporność. Dodatkowo istnieje możliwość eksperymentowania z różnymi materiałami, czy teksturami, co dodatkowo wzbogaca prezentację produktu. Kolejnym wariantem jest hybrydowe wykonywanie elementów. Połączenie dwóch technologii np. druku 3D i metalizacji próżniowej oferuje kolejną gamę efektów. Prawidłowy obróbka wykańczająca pozwala na osiągnięcie pełnej imitacji docelowego elementu. Często klienci nie są w stanie odróżnić obrobionego wydruku 3D od oryginalnego produktu.
- Zrozumienie materii
Makiety 3D pozwalają klientom lepiej zrozumieć, jak wygląda i działa dany produkt. Branża w której działa dana firma, ma duży wpływ na wielkość oferowanych produktów. Zaczynając od przykładowo drobnych kontrolerów do gier a kończąc na maszynach rolniczych czy domkach modułowych. Przedstawienie obiektu w odpowiedniej skali pozwala na lepsze zrozumienie produktu przy jednoczesnej łatwości transportu. Przykładowo, jeżeli nasz handlowiec chce przedstawić innowacyjne rozwiązanie zastosowane w danym modelu a oryginalny produkt jest np. metalową piastą z maszyny rolniczej, to będzie ciężko mu to przetransportować na pokładzie samolotu komercyjnego. Umożliwia to lepsze zrozumienie korzyści produktu i może pomóc w przekonaniu klienta do zakupu.
Testowanie Koncepcji

- Interakcja z produktem
Możliwość fizycznego zobaczenia i dotknięcia repliki może pomóc w zrozumieniu jego użyteczności i funkcjonalności.
- Szybkie modyfikacje
Repliki 3D są stosunkowo łatwe do modyfikacji, co umożliwia szybkie wprowadzanie zmian zgodnie z feedbackiem od potencjalnych klientów.
Zainteresowanie i Uwaga

Innowacyjne podejście do prezentacji, może przyciągać uwagę na eventach, wyróżniając firmę spośród konkurencji. Możliwość pokazania produktu w sposób tak przystępny i zrozumiały może znacznie zwiększyć zainteresowanie potencjalnych klientów.
Oryginalna prezentacja za pomocą sprawia, że firma jest bardziej pamiętana przez uczestników wydarzenia. Część odbiorców nie posiada wyobraźni przestrzennej. Pokazanie rysunków koncepcyjnych, wizualizacji czy prezentacji 3D na komputerze może nie być w tym przypadku wystarczające.
Koszty i Oszczędności

Stworzenie repliki produktu, w technologii 3D może być tańsze niż w tradycyjnych metodzie wytwórczej, co prowadzi do oszczędności finansowych. Druk 3D nie wymaga dodatkowego przygotowywania narzędzi, potrzebnych przykładowo przy pracy w obróbce skrawaniem. Dodatkowym atutem jest możliwość podjęcia pracy od razu po otrzymaniu modelu 3D. Jeżeli jednak cyfrowa wersja nie jest dostępna lub nie była opracowana, to zawsze można wykonać skan 3D przedmiotu lub wymodelować go ręcznie na podstawie zdjęć, czy fizycznego obiektu. To znacznie obniża koszty związane z eksperymentowaniem z różnymi koncepcjami.
Podsumowując
Wykorzystanie replik 3D na spotkaniach z klientami, eventach czy targach pozwala na lepsze zaprezentowanie swoich produktów, testowanie koncepcji i pomaga w budowaniu relacji z klientami. To również sposobność do zwiększenia widoczności firmy i wzbudzenia zainteresowania wśród potencjalnych klientów.
Zapraszamy do przeczytania innych artykułów dostępnych w naszej bazy wiedzy
Skanowanie 3D – klucz do tworzenia replik produktów
Zaawansowane zastosowania druku 3D. Część 1
Zyskaj przewagę konkurencyjną – Druk 3D zmienia zasady gry w produkcji krótkoseryjnej